Minőségi japareform – 1. rész – Mantra vizualizáció

Hare Kṛṣṇa kedves bhakták!

A napokban elgondolkoztam azon, hogy miképp tudok jobban, hatékonyabban japázni. Tudom, örök kérdés, oly sok válasszal, de hátha az alábbiak hasznosnak bizonyulnak néhányunk számára. Nekem segítenek. Szívesen venném, ha mások is elmondanák a saját tapasztalataikat, amikor ezzel vagy más módszerrel megpróbáltak javítani a mahā-mantra csendes meditációs gyakorlatukon. Talán egy külön fórumon, talán itt, nem tudom, ez majd kialakul…

Egy barátom ajánlotta Dhanurdhana Mahārāja “Japa meditations” című könyvét, és tegnap lefordítottam belőle egy rövid részt. Arra a nehézségre ad megoldást itt Sacinandana Swami, hogy az elme nem könnyen adja meg magát, és ez nehézséget okoz a mindennapi mahā-mantra meditációnk során. A javaslata szerint lehetne követni a Sanātana Gosvāmi által javasolt 6 pontot: Mivel ezek a javaslatok külön-külön is gyakorolhatók, egyenként fogom feltenni a KEGY-re őket pár nap eltéréssel. Íme az első javaslat:

Sanātana Gosvāmi Hari-bhakti-vilāsa című könyvében ír hat hatásos elvről a japa tökéletesítése érdekében.

manaḥ samskaranam – az elme összpontosításának képessége

A Bg. 6.26-ban Kṛṣṇa ezt mondja: „Bárhová is vándoroljon csapongó és ingatag természete miatt az elme, az embernek határozottan vissza kell térítenie az önvaló felügyelete alá.”

E versnek megfelelően a gyakorlat lényege, hogy amikor az elme nem figyel a szent névre, becsületesen és alázatosan fel kell ismerni ezt, majd az elmét rá kell venni, hogy újra az általunk kívánt célra összpontosítson. „Kedves elmém, kérlek, gyere vissza!” – ajánlja a szerző első nekifutásra. Majd egy könnyen alkalmazható módszert mutat be, ha az elme nem hódol meg azonnal. A japázás közben a mahā-mantra leírt formáját kell olvasnunk párhuzamosan a japa-meditációval. Gaurakiśora dāsa Bābājī egyszer egy tanítványának úgy ajánlotta ezt a módszert, mint ismert jóga-gyakorlatot. 

A jóga-gyakorlatok része a misztikusan ható vizuális meditáció. A nyugati pszichológia elveivel nehéz lenne elmagyarázni miért, de az elmére gyakorolt hatása igen erős, ha egyidejűleg olvassuk és kimondjuk a mantra szótagjait. Remélhetőleg már rövid idő után azt tapasztaljuk, hogy az elme lenyugszik és békéssé, engedelmessé válik.

——————————–

Eddig az idézet a könyvből.

A javaslatom tehát, hogy készüljünk fel a nehézségekre. Készítsünk egy esztétikus, tartós, és praktikus méretű kártyát, rajta a mahā-mantrával, hogy ha szükségét érezzük, elővehessük, és a japázás közben a szemünkkel követhessük a mantra szavait, szótagjait.

A tapasztalatom: Eleinte furcsa volt japázni és egyidőben olvasni is a mantrát. Kb. fél körön keresztül lelassította a japázásomat, de aztán újra a megszokott tempóban tudtam japázni ÉS olvasni is. Amikor a sajnos megszokott nehézség előfordult, valamitől “izgatott” lett az elmém, szépen lecsitíthatók voltak a felmerülő gondolatok, nem kellett küzdenem velük. A hatás viszont csak rövid ideig tartott. Amikor elkezdtem olvasni a mantrát, fél-egy kör alatt nyugodott le az elmém annyira, hogy még egy kört tudtam fókuszálva japázni. Utána megind bejöttek gondolatok, és megint elő kellett vennem a kártyámat. Így viszonylag nyugodtan, és nagy százalékban fókuszálva a mantrára sikerült a tervezett meditációt elvégeznem. Még csak két napja próbálom, ezért várhatóan más nehézségek is felmerülnek majd, de abban biztosan segít, hogy ha a kártyám velem van, bízhatok a segítségében, nem érzem kiszolgáltatottnak magam (az elmém kényére-kedvére bízva), azaz nagyobb önbizalommal fogok neki a japázásnak.

Így néz ki a kártyám:

japa14
Szerintem fontos a szín, az összhang, a méret is, Nekem a legjobban a kb. 2x-es névjegykártya vált be. Még elfér az ingzsebben, de a betűk nem túl kicsik, könnyen olvashatók, “képies” a hatása, nem “csak szöveg”.

szolgátok, Gaura Nitai dasa

 

 

Vélemény, hozzászólás?