Az alábbiakban részleteket mutatunk be a Srí Krisna Katámrta magazín Jagannáth-tal kapcsolatos számából:
Ki is az Úr Jagannátha?
A világon sehol nem találunk olyan múrtit, aki annyira más lenne, mint
amilyen leírással találkozunk a silpí-sástrában a múrtik formáját
leíró technikai jellegű szentírásban. Sehol a világon nincs még egy
olyan múrti, akinek ilyen sokféle bhaktája lenne. Egyetlen más múrti
kilétéről sincs ilyen sokféle vélemény.
Az Úr Jagannáth Krisna egyik megjelenési formája. Jagat azt jelenti:
az univerzum, nátha pedig, hogy valaminek az ura – tehát Ő az
Univerzum Ura. (Levél Brahmánandának 1968. február)
Nyugaton Srila A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupáda volt az első, aki
a Rádha-yátra fesztiválokat, és az Úr Jagannáth imádatát széles körben
elindította. A most következő részletek az akkor még fiatal
tanítványainak írt leveleiből bensőséges részletekbe engednek
bepillantást azzal kapcsolatban, ahogy Prabhupáda Jagannáth imádatát
tanította, ebben egyedülálló, időszakban.
Azt kérdezed: „Mi a különbség Jagannáth és Krisna múrtija között, és
hogy az utóbbiról miért nem gondoskodunk ugyanolyan módon, miért nem
etetjük ugyanolyan bőséggel, mint Jagannáthot, illetve, hogy Jagannáth
múrtija miért türelmesebb?”
Krisna azt jelenti, hogy saját maga, és különböző kiterjedései is.
Néha úgy jelenik meg, mint Vásudeva vagy Sankarsan, máskor meg úgy,
mint Jagannáth vagy az Úr Caitanya, korábban, mint Ráma, és így
tovább. Jagannáth tehát Krisna egyik megjelenési formája, ő, aki
különösen kegyes a védikus rituálék brahminikus gyakorlataiban nem
igazán fejlett emberek iránt. Az Úr Jagannáth lakhelye Indiában,
Orissza egyik városában, Puriban van. Orisszában és Bengálban az
emberek gyakran fogyasztanak halat – a népesség mintegy 90 %-a ezt
teszi. Ám Jagannáth Swami Puriban annak ellenére is szolgálni engedi
magát, hogy az emberek néha halat esznek. A Kali-yugában a legtöbben
nem élnek valami tisztán, ezért előnyösebb a számukra, ha Jagannáth
Swamit szolgálják. Laksmi-Náráyana és Rádha-Krisna szolgálata
fejlettebb lelki megvalósítást követel, viszont akár Jagannáthot, akár
Rádha-Krisnát szolgálja valaki, az eredmény ugyanaz. Csakhogy az Urat
könnyebb Jagannáthként szolgálni, mint más inkarnációit. Ha valamit
felajánlanak Jagannáthnak, az nem jelenti azt, hogy nem Krisna fogadja
el. De amikor a templomban valamit Jagannáthnak ajánlunk fel, azt
Krisna is elfogadja. Ez tény, ebben nyugodt lehetsz. (Levél Dayananda
és Nandarani számára 1968. augusztus 24.)
Jagannáth múrtik beszerzése és elkészítése
Már megkértem Syamasundarát San Francisco-ban, hogy faragjon Montreal
számára egy szett Jagannáth múrtit, de ha ti helyben megoldjátok,
akkor sokat spórolhatunk a szállítási költségen. Küldök egy Jagannáth
fényképet, így néznek ki San Francisco-ban. Már jártatok ott, így a
fényképen ábrázoltak alapján megfelelő körülményeket biztosíthattok.
Szeretném, ha mindenhol ugyanazokat az elveket követnénk. (Levél
Kirtanananda számára 1967. április 27)
Ha lehet, készítsetek különböző méretű Jagannáth szobrokat eladásra.
Engedélyezem ezt a tervet. (Levél Kirtanananda részére 1967. április
27)
Azzal kapcsolatban, hogy Jayapataka Swamitól szeretnétek kapni
Jagannáth múrtikat a kérdésem, miért kell ennyi extra kiadást
vállalni? Az összes Jagannáth múrtit maguk a központok faragták ki.
Bárki alkalmas erre, aki egy kicsit is ért a fafaragáshoz. (Levél Sri
Govindának, 1971. augusztus 5.)
Az Úr Jagannáth fürdetése
Az odaadás hangulatának az felel meg, ha meleg vizet használunk az Úr
Jagannáth fürdetéséhez, mert így mi is érezhetjük, hogy ez Neki
kellemesebb. (Levél Madhusudana számára, 1967. december 30.)
Ami a kérdésedet illeti, miszerint vízzel kell-e megmosnunk Jagannáth
múrtiját, a válaszom: nem szükséges. Elég egyszer egy évben lemosdatni
Őt, 15 nappal a Rátha-yátra előtt. Ezt a ceremóniát „snána-yátrának”
hívják. Ha többször fürdetnénk vízben, akkor annak a fából készült
teste látná a kárát. (Levél Madhumangala számára, 1972. november 18)
Semmilyen körülmények között sem szabad vízzel vagy más folyadékkal
lemosni a Jagannáth múrtik testét. A fürdetést mantrákkal kell
elvégezni. (Levél Dhruvananda számára, 1973. január 4)
Öltöztetés
Kartikeya kérdésére az a válaszom az Úr Jagannáth imádatával
kapcsolatban, hogy őt mindig tisztelettel és áhitattal teljes
hangulatban kell imádni. (Levél Sudama és Kartikeya számára, 1969.
április 9)
Rendkívüli módon lekötelezettje vagyok mindannyiótoknak, hogy olyan
szépen gondját viselitek Jagannáthnak. Ahogy Ők egyre vonzóbban néznek
ki, minden bizonnyal úgy váltok ti is lelkileg még vonzóbbá. (Levél
Upendrának, 1968. június 1)
Igen, kérlek, öltöztessétek Jagannáthot nagyon vonzó, szép ruhákba,
legyen díszes sisakja, és szépen díszítsétek fel őt olyan ragyogóan és
gazdagon, amennyire csak lehetséges. Harsaráni már megtanulta, hogyan
kell Jagannáthot felöltöztetni, eszerint járhattok majd el. Minden nap
kapjanak virágfüzért is.
A dekoráció legyen olyan vonzó, hogy ha az emberek Jagannáthot látják,
teljesen felejtkezzenek el máyá vonzóerejéről. Ez jelenti majd a
sikert. Valójában ezért öltöztetjük fel Jagannáthot. Számunkra máyá
nagyon vonzó, de ha Krisna, Jagannáth szépsége megragadja az elménket,
akkor máyának már nem marad esélye, hogy vonzzon minket. Más
szavakkal, ha valaki nagyon szépen felöltöztetve látja Jagannáthot,
akkor megszabadul máyá köteleitől. (Levél Yamuna számára, 1969.
szeptember 26)
Ha sor kerül Rádha Krisna múrtik beavatására, a figyelem esetleg
elsősorban rájuk irányul majd, és nem a Jagannáth múrtikra. Tartsátok
továbbra is szépen őket minden tekintetben, és néha öltöztessétek őket
más ruhába. (Levél Jayapataka számára 1969. szeptember 26.)
Az Úr Jagannáthot sárga, Balarámot kék, Subhadrát pedig piros ruhába
öltöztethetitek. Általában ez a szokás, de más színt is szabad
alkalmazni. (Levél Ekayani számára, 1970. február 10.)
Jagannáthot úgy kell felöltöztetni, mint egy ksatriya királyt,
bármilyen gazdagon díszíthetitek Őt, nincsenek korlátok. (Levél
Kirtika számára 1973. február 19)
Nagyon jó, hogy a hozzá illő ékszerekkel együtt teljesen új ruhát
kaptak az Urak a Rátha-yátra fesztiválra. (Levél Yamunának, 1970.
június 24)
Azt kérdezed, hogy visel-e az Úr Jagannáth fuvolát? Miért kérdezel
ilyesmit? Ki adott neked erre jogot? A pújáriknak minden tekintetben a
templom vezetője és a GBC titkár autoritása alatt kell cselekednie,
nem függetlenül. A mozgalmunkra nézve a legnagyobb veszélyt az
jelenti, ha valaki a múrti-imádatban saját újításokat akar bevezetni.
Kérlek, ne kérdezz többé ilyeneket, bármi is történjen, csak kövesd
pontosan azokat az előírásokat, amiket adtam, ez minden. (Levél
Dhruvananda számára, 1973. január 4)
(A főszerkesztő, Sríman Madhavananda Prabhu engedélyével, fordította Gaura Nitai Das)
kell Jagannáthot felöltöztetni, eszerint járhattok majd el. Minden nap